وبلاگ عاشقان راه و رسم اهل بیت

راه و رسم اینحاست...
جمعه, ۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۳۲ ب.ظ

اهل بیت در زبان فارسی

اهل‌‌ البیت (در زبان فارسی: اهل بیت)، به معنای خاندان پیامبر اکرم(ص) است. در دیدگاه شیعی عنوانی خاص برای امام علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا (س)، امام حسن(ع) وامام حسین(ع) و نُه امام معصوم از فرزندان امام حسین(ع) است. قرآن در آیه تطهیر و آیه مودت از ترکیب «اهل البیت» استفاده کرده است.

از نظر شیعه اهل بیت دارای مقام عصمت‌اند و به لحاظ تقوا و تأییدات الهی بر همه اصحاب برتری دارند و مودت و محبت ایشان بر مسلمانان واجب است. بنابر آموزه‌های شیعه، ولایت و رهبری مسلمانان بر عهده اهل بیت است و مسلمانان باید در مسائل دینی، اهل بیت را مرجع خود بدانند و به ایشان مراجعه کنند.

خاندان پیامبر(ص) در بیان امیرالمؤمنین(ع)

آنان دانش را زنده کننده‌اند، و نادانى را میراننده، بردبارىشان شما را از دانش آنان خبر دهد و برون آنان از نهان و خاموش بودنشان از حکمت بیان. نه با حق ستیزند و نه در آن خلاف دارند، ستون‌هاى دین‌اند و پناهگاه‌ها - که مردمان را - نگاه مى‌دارند . حق به آنان به جاى خود بازگردید، و باطل از آنجا که بود رانده شد و زبانش از بن برید. دین را چنانکه باید، دانستند و فراگرفتند و به کار بستند، نه که تنها آن را شنفتند و به دیگران گفتند که راویان دانش بسیارند، لیکن پاسداران آن اندک به شمار.

نهج البلاغه، ترجمه شهیدی، خطبه ۲۳۹، ص268.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۸
مهتاب بوستانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی